Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Fast food gyerekkorban!

Fast food gyerekkorban

 
Mennyire egészségesek gyermekeink kedvenc ételei? Mit kell tudni a szülőknek a kiegyensúlyozott táplálkozásról?

Ha gyermeke szívesen reggelizik müzlit, ha tízóraira elmajszol egy szelet teljes kiőrlésű lisztből készült szendvicset paradicsomkarikákkal és szomját egy csésze gyógynövényteával csillapítja, ebédre pedig póréhagymás kölesfőzeléket  kér, akkor most egyszerűen lapozzon tovább a következő cikkhez.

Top ten

Sokkal valószínűbb viszont, hogy csemetéje az étteremben mindig rántott húst rendel hasábburgonyával vagy spagettit bolognai mártással, hogy nem bírja a paprikát, és inkább Big Mac-et eszik, mint vegetáriánus fasírtot. Különböző felmérésekből ugyanis kiderült, hogy az említett ételek rendszeresen szerepelnek a gyerekek által összeállított kedvenc ételek  Top 10-es  listáján, s hogy ezeket a helyezéseket már csak a pizza szárnyalja túl, idősebb gyerekek esetében pedig a gyros.
További helyezettek a rántott hús, a sült csirke, a Chicken Nuggets a Mc Donald’s-ból, és a tészta, illetve burgonya bármely formája. A halat az apróságok leginkább rudacskák formájában kedvelik, és a virsli és a Hot Dog is nagy népszerűségnek örvend.
Az egészséges életmódra és táplálkozásra ügyelő szülőket a gyerekek kedvencei a kétségbeesés határára sodorják, hiszen mindannyian tudják, mennyire fontosak a gyümölcs, a zöldség, a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek és a tejtermékek.  Ezért – gyakran teljesen hiába – síkra szállnak a kukorica- és sárgarépa-salátáért, míg ötéves palántájuk sült krumpliért és fagyasztott pizzáért könyörög. Nem csoda hát, ha a napi veszekedés szinte előreprogramozott. Tényleg szükségünk van ezekre a csatákra?
Vegyük alaposabban szemügyre gyerekeink kedvenc ételeit:

Mindennapi betevők
• Hamburger
A zsemlyébe szorított fasírtot általában a gyorsétkezdékben fogyasztják. A Big Mac-kel és a Whopperrel ellentétben a kb. 250 kalóriás hamburger csak köztes étkezésnek számít.
Előnye: jól felhasználható vasat tartalmaz. Hátránya: kevés benne a rostanyag, a kalcium és a magnézium, és nem tartalmaz vitaminokat. A Big Mac és a Whopper a bennük található szósz, saláta, illetve zöldség miatt előnyösebb rostanyag, magnézium és vitaminok szempontjából, de zsír- és sótartalma is jelentősebb.

• Hasábburgonya
A sütőben sütött hasábburgonya előnyösebb, mint a fritőzben készített, s az sem elhanyagolandó, milyen mártással, szósszal tálaljuk.
A hasábburgonya előnye, hogy kiegyensúlyozott mértékben tartalmaz vitaminokat, magas a tápanyagtartalma és elegendő benne a rostanyag is.
Hátránya viszont, hogy kevés kalciummal rendelkezik, túl zsíros és sós is.
Mivel a burgonya igen értékes zöldség, a hasábburgonyás változata is elfogadható azzal a feltétellel, hogy csak nagyon friss paradicsomszósszal vagy fűszeres joghurttal tálaljuk, és csak növényi zsírt használunk az elkészítéséhez, s azt is takarékosan.

• Paradicsomszószos spagetti
A spagetti olyan étel, amelyet ha friss hozzávalókból és teljes kiőrlésű lisztből készített tésztából készítünk, akár egészséges energiapótlót is nyerhetünk.
Előnye: elegendő ásványi anyagot és néhány vitamint is tartalmaz.
Hátránya: kevés benne a rostanyag és a B1-vitamin (kivétel a teljes kiőrlésű lisztből készült tészta), és ha a parmezán sajttal és a szószhoz felhasznált tejszínnel, illetve vajjal nem bánunk takarékosan, zsíros.

• Pizza
Attól függően, milyen lisztet, mennyi zsírt és sajtot használunk, illetve hogy mit rakunk rá, lehet a pizza akár értéktelen kalóriabomba, de egészséges táplálék is.
Előnye: sok benne a kalcium (a sajt miatt) és – zöldséges rátét esetén – a folsav. Egészében véve a pizza használható tápanyagforrás, bár csekély a rostanyagtartalma.
Hátránya: a mélyhűtött pizzára jellemző, hogy nagymennyiségben tartalmaz állati zsírokat és sót.

• Halrudacskák burgonyapürével
Jobb a sült halrudacska és az instant burgonyapüré, mintha egyáltalán nem ennénk halat és burgonyát.
Előnye: a hal sok jódot tartalmaz, és elegendő rostanyaggal és káliummal rendelkezik.
Hátránya: a panírozás miatt igen zsíros, s mivel a burgonyapüré legtöbbször porból készül, kevés benne a B1-vitamin.

Az elkészítés módja fontos
Nem sorolhatjuk itt fel gyermekeink összes kedvencét, mégis megállapíthatjuk, hogy – a tápanyagokban igen szegény, kalóriában viszont igen dús sültkolbászok és virslik kivételével – az egyéb kedvencek, mint pl. a rántott szelet, a sült csirke, a Döner Kebab vagy a lasagne nem olyan rosszak, mint amilyen a hírük.
Ezeknek az ételeknek mindegyike tartalmaz olyan tápanyagokat, vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyek fontosak a szervezet számára. Kritikával illethetjük azonban a módot, ahogyan elkészítjük őket: a pizza és a hasábburgonya, ahogyan általában tálaljuk, nem ajánlatos. A rengeteg megbúvó kalória mellett többnyire kevés bennük a vitamin és az ásványi anyag. Étkezési szokásainkat felmérő tanulmányok szerint gyerekeink (akárcsak a felnőttek) összességében
• túl zsírosan
• túl sósan
• túl édesen táplálkoznak.

Vajon mi lehet ennek az oka?
A zsírra és cukorra való vágy akár evolúció-biológiai szempontból is magyarázható: a jóléti társadalmak polgárában még ma is benne rejlik az az ősi ösztön, hogy a jövendő ínséges időkre energiaraktárakat (zsír) alakítson ki. Másrészt a zsír és a só javítják az ételek élvezeti értékét is.
Ehhez járul hozzá az ember sajátos egyéni ízvilága, amely már az anyaméhben kezd kialakulni. A legújabb kutatási eredmények arra utalnak, hogy az anya által szívesen fogyasztott ételek befolyásolhatják a magzatvíz és az anyatej ízét is.
Az élelmiszergyártók pedig könyörtelenül kihasználják a zsíros, édes és sós ízek iránti vágyunkat, és ezáltal sokunknál egyre magasabbra kerül az ízintenzitással kapcsolatos ingerküszöb, s így egyre több zsírra és sóra lesz szükségünk.
Mit tegyenek azok az anyukák és apukák, akik szeretnék kiegyensúlyozottan táplálni gyermeküket, de akiknek egyidejűleg rossz a lelkiismerete, ha meg kell tiltaniuk a hasábburgonyát, és bele kell kanalazniuk a borsófőzeléket gyermekükbe?

Kombináljuk az ételeket!
Értelmes étkezési szokások csak akkor alakulhatnak ki, ha a szülők tekintettel vannak arra, hogy gyermekeik mit esznek a legszívesebben.
A kevésbé optimális kedvencek minden további nélkül helyet kaphatnak egy egészséges táplálkozás keretein belül is, ha okosan kombináljuk őket más ételekkel. A legjobb, ha egy étel hiányosságait egy odaillő előétellel, körettel vagy itallal próbáljuk kompenzálni. Jó példa erre, ha a hamburgert egy pohár frissen préselt narancslével egészítjük ki. Engedélyezzük időnként az apró bűnöket! Ha a gyerek délben a búcsúban zsíros sültkolbászt evett, adjunk neki vacsorára valamilyen vitaminokban és rostanyagban gazdag nyers ételt.

Ne szoktassuk rá gyerekeinket az édességre!
• Mivel gyermekeink kedvenceit nem vehetjük le az étlapról, meg kell próbálnunk feljavítani őket. Ez többek között annyit jelent, hogy zsír- és sószegény hozzávalókat használunk, hogy az állati eredetű telített zsírsavakat növényi eredetű telítetlen zsírsavakkal helyettesítjük, tehát főzéshez több napraforgó- és olívaolajat használunk, és kevesebb zsírt, illetve vajat, s hogy növeljük a gabonákból származó rostanyagok és „jó” szénhidrátok arányát.
• Így lesz a megszokott pizzából egészséges étel:
Legjobb, ha a tésztát magunk csináljuk, mégpedig teljes kiőrlésű lisztből. Feltétként használjunk zsír- és sószegény mozarella sajtot, a zsíros szalámi helyett tonhalat vagy olyan zöldséget, amit szívesen eszik gyermekünk, pl. spenótot vagy kukoricát. A fagyasztott pizzát is fel lehet javítani, mégpedig úgy, hogy leveszünk róla egy kevés sajtot, és helyére finomra vágott zöldséget teszünk.
Az átállást a gyerekeknek meg kell szoknia. Ha vita alakulna ki, a szülők egyszerűen alkudják ki: jó, legyen pizza, de akkor egészséges feltéttel.
• Már az első babypüréknél, teáknál és gyümölcsleveknél ügyeljünk arra, hogy a baba hozzá se szokhasson a túlságosan édes ízekhez. Az első néhány évben a szülők példájának is hatalmas jelentősége van. Amit a gyermek ilyenkor megtapasztal, arra nem kell később nehézséggel és fáradtsággal rászoknia, illetve nem kell leszoknia róla.
• Hogy miért szeretnek a gyerekek annyira gyorséttermekben enni? Mert ott kézzel ehetnek, s mert az étel könnyen rágható, tetszetős, színes és egyértelműen felismerhető.
Adjunk hát gyerekeinknek otthon is több olyan ételt, amit kézzel ehet és higgyük el, hogy a legfurcsább zöldségekből készült szószokat és leveseket is szó nélkül elfogadja, ha pürésítjük azokat (a zöldségek így nem veszítenek semmit az értékükből).
• Sohase kényszerítsük gyermekünket, hogy olyan ételt egyen, amitől tényleg undorodik (ha legalább egyszer már megkóstolta). Az evés legyen öröm! A gyerekek nagyobb kedvvel esznek, ha az étel megtervezésében és előkészítésében részt vehettek, ha a zöldséget izgalmasan tálalták, s ha az asztalnál lehet beszélgetni és nevetni is.

 
 

 




Archívum

Naptár
<< Augusztus / 2019 >>


Statisztika

Online: 1
Összes: 18427
Hónap: 90
Nap: 1